پنجشنبه دوم فروردین ۱۴۰۳ | 14:51 | سید محمود نجاتی حسینی[خراساني] -
[مرورنظام يافته مطالعات رسانه ديني و دين رسانه اي:
يك تحليل كتاب شناختي از نسبت دين -رسانه ]
مقاله اينترنتي 1403

#توضيح ضروري مولف مقاله #
*اصل مقاله نگارنده( در همان فرمت پيش از انتشار و درفرمت ارسال شده به دوفصلنامه براي نشر )كه توسط دوفصلنامه پژوهشهاي رسانه وارتباطات ويرايش وبراي نشر در نشريه مناسب سازي و خلاصه شده است ؛نيز به ضميمه است . با توجه به تغييرات انجام شده فرمي و محتوايي كه دوفصلنامه در متن و حذف پانوشتها و ماخذ مقاله داده است كه منجر به حذف برخي مطالب و اضافه كردن برخي مطالب ديگر!شده است ؛ لازم است اصل مقاله نگارنده كه ضميمه شده است مبناي مطالعه و بحث قرار بگيرد .*
[مقاله منتشره در دوفصلنامه پژوهشهاي رسانه و ارتباطات-اسفند1402
فراتحلیلی کتابشناختی از مطالعات رسانه دینی و دین رسانهای
https://mcr.urd.ac.ir
شماره جاری: دوره 1، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 35-62]
https://mcr.urd.ac.ir/article_192871_9b394bf3b795b447c7eae1bdc45d6269.pdf

مطالعات دین و رسانه:
یک تحلیل کتابشناختی از مطالعات رسانه دینی و دین رسانه ایa
سیدمحمود نجاتی حسینی(خراسانی)b
چکیده
چرا و چگونه در جهان مدرنیته کنونی پیوند جامعه شناختی"دین– رسانه"مهم تلقی و صورتبندی است؟.وچرا مطالعه"دین-در-رسانه"[دین رسانه ای]و"رسانه-در-دین"[رسانه دینی]برای فهم این پیوند ضروریست؟.این مقاله پاسخیست به این پرسش.درمقاله حاضر با اتکا به رویه"مرورنظام یافته"یک مطالعه متنی به صورت موردی روی چند نمونه معرف ازادبیات تخصصی مرتبط با رسانه دینی و دین رسانه ای انجام شده است.هم چنین با اتکا به مطالعات تئوریک مرتبط ،به ویژه"جامعه شناسی دین" و "مطالعات فرهنگی دین"،فضای مفهومی این مطالعات نیز ترسیم و مولفه های کلیدی آن به صورتی فشرده بحث شده است.
داده ها ویافته های این مقاله نشان میدهد،خدمت"رسانه" ها به عنوان میانجی انتقال امردینی به ویژه درانتقال معاني ديني به فرهنگ و جامعه و برعكس در چهار فرمت صورت مي گيرد:اول-بازخواني re-reading[تفسيرامرديني و زندگي ديني به زبان هنري ادبي فني رسانه]؛دوم-بازتابيreflecting[توصيف آیینه وار و واقع گرای امرديني وواقعيت دين داري به زبان هنري ادبي فني رسانه]؛سوم-بازنمايي representation[تفسير رسانه اي دين به همراه تغيير دادن و تحريف آن]؛و چهارم-بازتوليدreproduction[كمك به تقويت وتوسعه وتعميق امرديني در پهنه زماني و مكاني با استفاده از زبان هنري ادبي فني رسانه].
هم چنین مقاله نشان میدهدکه چرا و چگونه دین رسانه ای شده و به ویژه ژانر"دین اینترنتی"،توانسته است به صورت عام:دسترس پذیری به فرآورده های فرهنگی دینی و خدمات دینی؛مرز زدایی ازدین داری؛ دموکراتیک کردن بحث وگفتگوی اعتقادی وانتقادی ورادیکال درباره دین؛تقویت هویت گمنامی کاربران در فضاهای دینی؛و جهانی شدن بازار تولید و مصرف وتوزیع و مبادله کالاها و خدمات دینی را نیز توسعه دهد.
کلید واژه ها
رسانه دینی / دین رسانه ای/ دین اینترنتی/ امردینی/جامعه شناسی دین /مطالعات فرهنگی دین .