[رسانه دینی و دین رسانه ای درحوزه عمومی]
خلاصه مقاله به همایش انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - ابان 1402
[«سیاست های رسانه ای درایران:رویکردها و مسایل»-انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات/ تهران – اول آذر1402-ساعت 15 تا 1630 / دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران]
https://irancsca.ir/2023/11/15715
**توضیح : مقاله در فهرست پرزنت های همایش قرار نگرفت .


رسانه دینی و دین رسانه ای در عرصه عمومی:
برخی ملاحظات تاریخی- تجربی و روشی-نظری a
سیدمحمود نجاتی حسینی (خراسانی )b
خلاصه بحث
در مدرنیته کنونی ،هم در جوامع غربی و هم جوامع جهان اسلام از جمله جامعه ایران اسلامی کنونی، پیوندجامعه شناختی مهم وموثری میان"دین– رسانه" در "حوزه عمومی" واقعی و مجازی برقرار شده است؛که مصداق های رسانه ای و اجتماعی فرهنگی آن هم پلات فرم هایی مانند شبکه های ماهواره ای دینی،سایت های دینی،شبکه های اجتماعی دینی و پایگاههای اطلاع رسانی وخبری دینی است؛و هم نمونه های ممثل آن ژانرهای دینی مانند هنر و ادبیات دینی،موسیقی دینی، فیلم دینی، بازیهای کامپیوتری دینی، ویدئوکلیپهای دینی، انیمیشن های دینی و تئاتر دینی است.
a تدوین شده جهت ارائه به همایش :
[«سیاست های رسانه ای درایران:رویکردها و مسایل»-انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات/ تهران – اول آذر1402-دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران]https://www.jcsc.irhamayesh.iaocsc@gmail.com
b مدیر گروه مطالعات فرهنگی دین – انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات.
https://for-mystudents.blogfa.com
0912-204-52-62 cell phone (98)

در دو دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ خورشیدی در خراسان (مشهد)، جریانی معرفتی، عقیدتی و سنتگرا ظهور کرد که مدعی بود در پی شناخت ناب قرآن و حدیث شیعی و تدوین دانشنامهای اسلامی شیعی بر این مبنا (مجموعه متون «الحیات» در ۱۲ جلد) بدون هرگونه ربط با فلسفه یونانی و اسلامی، عرفان شرقی و اسلامی و دانشهای انسانی مدرن است. این جریان معرفتی عقیدتی را از لحاظ تاریخ دینی فکر و تاریخ فکر دینی، «مکتب تفکیک» هم میتوان نامید (آنگونه که بانیان آن بهویژه علامه محمدرضا حکیمی و برادران حکیمی به صراحت خود نیز ابراز کردهاند)؛ یعنی مکتب فکری دینی که خود را آگاهانه از تأثیرپذیری روشی و نظری از جریانهای فلسفی، عرفانی و دانشی رایج در جهان اسلام کلاسیک و معاصر دور نگه میدارد و تلاش میکند تا قرآن را با قرآن و حدیث را با حدیث و قرآن فهم کند. جریان تفکیک خراسان به معنایی که گفته شد، حتی به سمت استناد به عقل سنتگرای خاصی میرود که به دور از عقلگرایی سنتی رایج در فلسفه یونانی و اسلامی است.
کشف سرآغازها برای شناخت ماهیت تکوین اولیه، مقدماتی و مبنایی امور و ایدهها ضرورت منطقی مهمی در کار علمی است. برای شناخت جریان اندیشهورزی فلسفی، فرهنگی، اجتماعی و دینی نیز کاویدن مقدمات، مفروضات و نتایج این سرآغازها، خود ضرورتی مضاعف است؛ به این دلیل مهم که سرآغازها، ذات و بن اصلی، مقوم، حقیقی و اصیل اندیشهها را کشف و لذا فرصتی فراهم میکنند تا بتوان اندیشهورزیهای تبعی آن، یعنی آنچه اندیشهورزیهای «متقدم» مینامیم و نیز اندیشهورزیهای پس از آن را که «متأخر» میدانیم، فهم، تفسیر و تحلیل کرد.

مباحث درسی و کلاسی +گفتگوها و یادداشت ها و نوشتارها : (استفاده با ذکر منبع مجاز است)