
https://ethics.ut.ac.ir
کد مقاله 1098-ETHICS
رشد اخلاقی دانشگاه ، اخلاق گفتگویی هابرماسی و شهروندی دانشگاهی گفتگویی α
سید محمود نجاتی حسینی(خراسانی ) β
چکیده
دانشگاه مدرن جایگاهی است برای تحقق سه امر اجتماعی فرهنگی مهم به هم پیوسته : " شناخت حقیقت ؛ تمرین فضیلت ؛ یادگیری مهارت " . به جز یادگیری مهارت های فنی مهندسی ، که سپهر عینیت یافته ای از آموزش - یادگیری آکادمیک است و منطق خاص خود رادارد، هم "شناخت حقیقت" و هم "تمرین فضیلت" در بوم زیست دانشگاهی از بیخ و بن وابسته به امر اخلاقی و وجوه متنوع آن هستند : هم در معنای "اتیک" [1]( ایده اخلاقی ) ، هم "مورال" [2] ( رویه اخلاقی ) ، هم "مورالیتی" [3]( اخلاقیات جمعی ) و هم نهایتا "اتوس " [4](رفتار اخلاقی عمومی وفق قواعد فرهنگی بومی محلی ).
زین روی مساله مقاله حاضر این است که چه نسبتی میان رشد اخلاقی دانشگاه و شناخت حقیقت و تمرین فضیلت دردانشگاه متصور است .لذا ایده مقاله این است که چون این سه از حیث مکانیزم اجتماعی فرهنگی محاط بر آن ها به نوعی هم عنان هستند لذا با دو تئوری اجتماعی فرهنگی مهم و مطرح می توان این مساله را تحلیل و تفسیر و تبیین نمود : "اخلاق گفتگویی هابرماسی "[1] برای شناخت حقیقت و" شهروندی گفتگویی"[2] برای تمرین فضیلت .
به این معنا مفروض پایه مقاله با توجه به مساله و ایده و تئوری مختار ، قاعدتا باید این باشد که در نهایت "رشد اخلاقی دانشگاه " به امری پیوندی وابسته است و به آن منجر هم می شود که ما آن را شهروندی دانشگاهی گفتگویی[3] نام می نهیم. زین سبب مقاله حاضر شرح و بسط این چند مضمون کلیدی مهم و لازم برای فهم مکانیزم اجتماعی فرهنگی محاط و محیط بر رشد اخلاقی دانشگاه [4] است .
کلید واژه
رشد اخلاقی دانشگاه ، اخلاق گفتگویی هابرماسی ، شهروندی دانشگاهی گفتگویی ، شناخت حقیقت ، تمرین فضیلت .
Ethico- moral academic development, Habermasian discursive Ethics, and Academic discursive Citizenship.
Seyed Mahmoud Nejati Hosseini (khorasani)*
Abstract
The modern university is a place for the realization of three interconnected socio-cultural things: "knowing the truth; practicing virtue; learning the skill." Apart from learning engineering technical skills, which is an objectified sphere of academic teaching-learning and has its own logic, both "knowing the truth" and "practicing virtue" in the ecological ecosystem are fundamentally dependent on ethics and aspects. They are diverse: in the sense of "ethics" (moral idea), "morality" (moral practice), "morality" (collective ethics) and finally "ethos" (general moral behavior according to local indigenous cultural rules)
The saddle of the present article is what is the relationship between the moral development of the university and the knowledge of truth and the practice of virtue in the university. An important socio-cultural theory can be analyzed, interpreted and explained: "Habermasian discursive ethics" to know the truth and "discursive citizenship" to practice virtue.
In this sense, the basic premise of the article, given the problem and the idea and the theory of autonomy, should be that ultimately the "moral development of the university" depends on something related and leads to what we call the academic citizenship of dialogue. Then reason for the present article is the elaboration of these several important and necessary key themes for understanding the socio-cultural mechanism of the environment and the environment on the moral development of the university.
Key word
Ethico- moral academic development, Habermasian discursive Ethics, Academic discursive Citizenship, Knowledge of Truth, Practice of Virtue.
[1] Habermasian discourse ethics
[2] Discursive citizenship
[3] Academic Discursive citizenship
[4] Ethico-moral academic growth
* Assistant Professor in Sociology at Islamic Azad University ( Iran)
cell phone +98 9122045262
α این مقاله برای ارائه به همایش زیر تدوین شده است :
[سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار – دانشگاه تهران - 24 آذر 1399 ] www.ethics.ut.ac.ir
β استادیار جامعه شناسی - دانشگاه آزاد اسلامی nejati.hosseini@gmail.com
cell phone 09122045262
[1] ethics
[2] moral
[3] morality
[4] ethos
مباحث درسی و کلاسی +گفتگوها و یادداشت ها و نوشتارها : (استفاده با ذکر منبع مجاز است)