کارنوشت دانشجویی 42 / فلسفه علوم اجتماعی 8 / 5388
smnejatih@yahoo.com/nejati.hosseini@gmail.com
www.falsafe-ejtemaee.blogfa.com/www.for-my-students.blogfa.com
*تزهایی در باره فلسفه علوم اجتماعی درون گرا ( یان کرایب و تد بنتون ) و اومانیستی ( ایون شرت )
**برمبنای مقدمات (تد بنتون ویان کرایب 1384/فلسفه علوم اجتماعی :بنیادهای تفکر اجتماعی ،شهناز مسمی پرست و محبوبه متحد،تهران،آگاه//ایون شرت 1387/فلسفه علوم اجتماعی قاره ای:هرمنوتیک ، تبارشناسی ، نظریه انتقادی ، هادی جلیلی ، تهران، نی).
1. فلسفه علوم اجتماعی درون گرا
11. شکل گیری (نیاز دانشمندان اجتماعی به خود اندیشی در علوم اجتماعی و در باره علوم اجتماعی)
12. دغدغه (کاوش در باره ماهیت عمل اجتماعی اندیشی ، نظریه پردازی و پژوهش اجتماعی )
13. مسایل( دانشمندان اجتماعی هنگامی که به جامعه می اندیشند چگونه می اندیشند؟با چه زبانی می اندیشند؟چه چیزی را چگونه به دست می آورند؟تا چه اندازه می توانند جامعه را بشناسند؟شناخت آنان از جامعه تا چه اندازه اجتماعی است و این شناخت اجتماعی تا چه اندازه منوط و مقید به عوامل ذهنی سیاسی فرهنگی روانشناختی و محیطی آنان است ؟مرزهای روایی و اعتبار شناخت اجتماعی دانشمندان اجتماعی تا چه اندازه است ؟ )
14.جعبه ابزار فلسفی دانشمندان اجتماعی در فلسفه علوم اجتماعی درون گرا
141. اپیستمولوژی ( شناخت شناسی اجتماعی : حد و مرزهای شناخت جامعه و قابلیت پذیری های شناخت اجتماعی // برای تعیین درست یا نادرست بودن کرانه ها و محصولات شناخت اجتماعی )142. انتولوژی ( هستی شناسی اجتماعی : تعیین کردن ماهیت موجود اجتماعی و مولفه های آن و روابط واقعی میان عناصر مولف جامعه // برای مشخص کردن هستی ها و نیستی های اجتماعی) 143.لوژیکولوژی ( منطق شناسی اجتماعی :تنظیم و تدوین دستگاه استدلال آوری اجتماعی برای داشتن شالوده های فلسفی سیستماتیک و متدیک از مفروضات، گزاره ها ، پیش فرض ها، فرضیه ها و نظریه ها// برای تعیین صدق و کذب داده های اجتماعی ) 144.اتیکو لوژی(اخلاقیات پژوهش اجتماعی : شفاف سازی موضع گیریهای اجتماعی فلسفی در رویه ها و نتایج پژوهش اجتماعی // برای شفاف سازی خیرها وشرهای اجتماعی)145. پولیتیکولوژی ( سیاست شناسی اجتماعی : تعیین تکلیف نقش شهروندی مدنی و دانشمندی اجتماعی برای تبدیل کردن داده ها به سیاست ها و راهبردها و نیز روشن کردن مسیرهای بازسازی اجتماعی فرهنگی سیاسی جامعه مطلوب // برای تمایز گذاری میان آن چه هست از آن چه باید باشد ؛ و تفکیک میان این گونه هست اجتماعی از آن گونه باید اجتماعی تا این گونه باید بشود اجتماعی).
2.فلسفه علوم اجتماعی اومانیستی
21.شکل گیری ، خاستگاه ها و دغدغه ها (فلسفه و علوم انسانی اجتماعی اروپای قاره ای منهای انگلیس و با تاکید بر فرانسه و آلمان / بازگشت به اومانیزم یونانی / قرارددان فلسفه علوم اجتماعی در بستر حقیقی خود در علوم انسانی و جداسازی مسیر آن از علوم تجربی و فلسفه علوم ناتورالیستی / تاکید بر سنت گرایی های فکری اروپایی در دوره های یونانی رومی و رنسانسی منهای قرون وسطی وسیحی )
22. موضع گیریهای اصلی
221. اومانیزم ( اصالت دادن به فلسفه علوم اجتماعی کاملا خاص علوم انسانی اجتماعی مجزا و متضاد با علوم تجربی و طبیعی// برای داشتن علوم اجتماعی ناب و متمایز )
222. ترادیسیونالیزم ( اصالت دادن به سنت گرایی های ادبی فکری هنری فلسفی مندرج در متون کلاسیک و مدرن علوم انسانی اجتماعی // برای بازتولید علمی فلسفی در میراث کهن علوم انسانی اجتماعی )223. هیستوریسیزم ( بزرگداشت و بازتولید تاریخ اجتماعی اروپای قاره ای در زیست جهان های مدرن و پست مدرن مورد مطالعه علوم انسانی اجتماعی معاصر // برای بازگشت به خاستگاه های جامعه اروپایی و علوم اجتماعی آن )224 .کالتورالیزم ( اصالت دادن به فرهنگ گرایی های پلورالیستی درعلوم انسانی اجتماعی معاصر // تاکید بر زایندگی اجتماعی فرهنگ برای علوم اجتماعی و فلسفه علوم اجتماعی ) 225 .اگزیولوژیزم ( اصالت دادن به معنا گرایی و ارزش گرایی در زیست جهان اجتماعی و کنش های اجتماعی مورد مطالعه علوم اجتماعی // برای کشاندن فلسفه علوم اجتماعی اومانیستی به زیست جهان معناها و معناگرا کردن آن ).
23. رویه های اصلی درفلسفه علوم اجتماعی اومانیستی ( هرمنوتیک هایدگری –گادامری – ریکوری // تبارشناسی و دیرینه شناسی نیچه ای – فوکویی +دکانستراکتویزم دریدایی // کریتیکالیزم فرانکفورتی - هابرماسی ) .
مباحث درسی و کلاسی +گفتگوها و یادداشت ها و نوشتارها : (استفاده با ذکر منبع مجاز است)