[افق گشاییهای اندیشه علامه حکیمی برای جامعه ایران امروز]
سخنرانی در همایش موسسه الحیاه-خانه اندیشمندان علوم انسانی
چهارشنبه 1 شهریور1402/ ساعت 17 تا 20
عنوان سخنرانی نجاتی حسینی
« توانش معاصرتی مکتب تفکیک خراسان و دایره المعارف الحیاه و اندیشه ورزی علامه حکیمی برای معاصرشدن »
***اشاره
دراین سخنرانی از منظرهای تاریخ اندیشه / جامعه شناسی شناخت/ فلسفه علوم اجتماعی / جامعه شناسی های دین واسلام وتشیع به اندیشه ورزی جریان مکتب تفکیک و علامه حکیمی پرداختم وخصایص چندگانه قابل مدرن شدن ومعاصریتی شدن ان را بحث کردم از جمله به 4 خصیصه مهم آن هم اشاره کردم :فاندیشنالیزم معنوی اخلاقی و بنیان گرایی / پیوریتانیزم معرفتی فکری عقیدتی و ناب گرایی شناختی / پروتستانتیسم عقیدتی شیعی علوی / پراگماتیسم دینی اجتماعی.
***خلاصه تحلیلی و سنتز جامعه شناختی مباحث این سخنرانی در کانال تلگرامی نگارنده به ادرس لینک زیر امده است:
https:t.me/smnejatihosseini/6818
https:t.me/smnejatihosseini/6819
https:t.me/smnejatihosseini/6835
**نیز نگاه شود به توصیف من از "دایره المعارف الحیاه" از منظر جامعه شناسی دینی در لینک زیر :
https:t.me/allamehhakimi/295
*** سنتز بحث نجاتی حسینی :
اندیشه ورزی سنتی مکتب تفکیک خراسان و ارای دینی اجتماعی علامه حکیمی برای بازتولید به صورت اندیشه معاصرتی باید در فرمت «معرفت دینی و اجتماعی» که متناسب برای« عمل دینی اجتماعی» است باید «بازخوانی» ( خوانش جامعه شناسانه در پرتوی تحولات جامعه شناختی رخ داده مرتبط با مسایل مورد نظر جریان تفکیک و مضمون های مورد اندیشه ورزی علامه حکیمی) و «باز اندیشی» ( توجه جامعه شناختی به تحولات رخ داده و استفاده از اندیشه های بازاندیشی شده جریان مکتب تفکیک وارای علامه حکیمی در دایره المعارف الحیاه برای تاثیر گذاری بر معرفت دینی اجتماعی و عمل دینی اجتماعی در جامعه ایران اسلامی امروزین ) شوند .
***یک یاداوری روشی نظری مهم
البته این امر یعنی« بازخوانی و بازاندیشی » خود مستلزم «بازسازی عقلانی»[ وفق ایده ورویه هابرماس =پیاده سازی اجزای اندیشه ها ونظریه ها و دوباره سوارکردن انها طبق مقاصد نظری موردنظر ] اندیشه های سنتی علامه حکیمی برای مدرن شدن آن هاست . برای این بازسازی لازم است تا «جامعه شناسی های سیاسی حقوقی / فلسفه اجتماعی / جامعه شناسی های دین واسلام وتشیع / جامعه شناسی فقه » نیز به خدمت گرفته شوند.
https://fa.shafaqna.com/news/1636269/
شفقنا- به مناسبت سالگرد درگذشت علامه حکیمی نشست «افق گشایی های اندیشه محمدرضا حکیمی برای جامعه ایران امروز» شب گذشته با سخنرانی «تقی آزاد ارمکی، محمدرضا زائری، محمدحسن زورق، سید محسن فاطمی، فرشاد مومنی، سید جواد میری و سید محمود نجاتی حسینی» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
سید محمود نجاتی حسینی: چهار ویژگی افق های فکری علامه حکیمی
سید محمود نجاتی حسینی جامعه شناس، در این نشست اظهار کرد: افق های فکری که علامه حکیمی در جریان تفکیک و الحیاة باز کرد بخشی به معرفت دینی و اجتماعی باز می گردد، و امروز باید بررسی شود که این افق های فکری که ایشان پایه گذاری کردند و دیگران ادامه دادند، چگونه می تواند با عمل اجتماعی دینی پیوند بخورد.
وی به چند ویژگی افق های فکری علامه حکیمی اشاره و بیان کرد: یکی از خصایص فکری علامه حکیمی «بنیان گرایی معنوی و اخلاقی» است و امروز باید این بنیان گرایی را مدرن و دوباره خوانش کنیم.
وی ادامه داد: خصیصه دوم نوعی «ناب گرایی معرفتی دینی» است. سومین ویژگی نوعی «پروتستانتیسم عقیدتی» است و این پروتستانتیسم نسبت به کسانی است که خوانش حوزوی بسیار سنتی و به دور از جامعه از تشیع دارند و علامه این خوانش را بر نمی تابد.
نجاتی حسینی به خصیصه چهارم اشاره و خاطرنشان کرد: «پراگماتیسم دینی» از جمله ویژگی های فکری علامه حکیمی است. این پراگماتیسم دینی، دین را ذات گرایانه تعریف نمی کند بلکه اثبات می کند که این دین اسلامی برای سعادت دنیا و آخرت بسیار مفید و موثر است.